Fotowoltaika i inne odnawialne źródła energii (OZE) niektórym kojarzą się z wysokimi kosztami. Sytuacja na rynku energetycznym sprawia jednak, że coraz bardziej opłaca się produkcja własnego prądu. Przekonaj się, że zalety instalacji PV dla firmy nie kończą się na niższych fakturach!
Stan infrastruktury energetycznej budzi coraz większe obawy o stabilność systemu zasilania. W rozmowie z portalem wnp.pl prof. Władysław Mielczarski z Politechniki Łódzkiej oszacował, że po 2025 r. przerwy w dostawach prądu będą przekraczać 600 godzin rocznie. Wprawdzie mówił o tym w kontekście konieczności pozostania przy węglu, ale inni eksperci w dziedzinie energetyki używają tego argumentu i przekonują, by inwestować w OZE. Dobrze zaprojektowana i wykonana własna instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii zapewnia większą niezależność energetyczną. Na tym nie koniec, ponieważ do tego dochodzą jeszcze ogromne korzyści środowiskowe czy wizerunkowe.
Instalacja fotowoltaiczna zmniejszy koszty energii ponoszone przez firmę
Ceny prądu (i gazu) w ostatnich paru latach wzrosły o kilkaset procent. Jedna z firm w branży PV – Da Vinci Green Energy – opracowała wskaźnik opłacalności inwestycji w fotowoltaikę (PVPI). Zgodnie z przyjętymi założeniami, które dotyczą m.in. aktualnych stawek na TGE czy podatków, całkowity koszt instalacji fotowoltaicznej zwraca się przedsiębiorstwom w niespełna 3 lata. Nietrudno zauważyć, że ceny prądu głównie rosną, a nie można też wykluczać, że przed końcem przewidywanego okresu zwrotu dojdzie do zmian w prawie – na korzyść odnawialnych źródeł energii lub dokładnie odwrotnie.
Niektórzy eksperci postulują ujednolicenie stawki VAT do 8% dla wszystkich inwestorów, nie tylko indywidualnych z określonych grup. Nie da się ukryć, jak poważnym wydatkiem jest fotowoltaika. Jaki VAT dla firm zostanie zastosowany, ma więc znaczenie dla skali wydatków. Odliczenie zapłaconego podatku od towarów i usług oraz zmniejszenie podatku dochodowego są możliwe dopiero po poniesieniu kosztów inwestycji. Pojawiają się wprawdzie kolejne programy finansowego wsparcia, ale dla niektórych podmiotów „próg wejścia” i tak pozostaje zbyt wysoki.
Firmy, które realnie działają na rzecz ochrony środowiska, są lepiej postrzegane
Konsumenci są coraz bardziej świadomi kwestii związanych z ekologią i długofalowymi konsekwencjami różnych działań. Aby firma przekonała potencjalnych klientów, że ogranicza emisję gazów cieplarnianych czy pyłów zawieszonych, nie może jedynie o tym mówić w swoich przekazach. Specjaliści w dziedzinie marketingu i sprzedaży coraz częściej zwracają uwagę na zjawisko „głosowania portfelami”. Przypadki greenwashingu są powszechnie krytykowane, pojawiają się wezwania do bojkotów. W konsekwencji w długofalowej perspektywie wolumen sprzedaży niejednokrotnie spada.
Wprawdzie w dobie inflacji głównym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych pozostaje cena, ale tutaj OZE ma wielkie znaczenie. Niezawodna fotowoltaika dla firm to ważny element prawdopodobnego łańcucha zdarzeń:
- instalacja PV pozwala ustabilizować stałe koszty produkcji i prognozować je w dłuższej perspektywie;
- uzależniona od dyktatu spółek energetycznych konkurencja podnosi ceny swoich towarów i usług;
- przedsiębiorstwo z własnym źródłem energii może mocniej rywalizować cenowo (albo zwiększać marżę).
Realne zyski z instalacji fotowoltaicznej dla firmy zależą od wielu czynników
Przedsiębiorca nie ma wpływu na wszystkie powiązane sprawy, spośród których wymienimy tylko formalności niezbędne do załatwienia, czas zwrotów i odpisów podatkowych czy poziom nasłonecznienia w miejscu aktualnej siedziby firmy. Każdy przypadek jest inny, dlatego specjaliści zalecają rozpoczęcie inwestycji w fotowoltaikę od kompleksowego audytu energetycznego. Profesjonalnie przeprowadzona analiza uwzględnia między innymi:
- obecne i przyszłe zapotrzebowanie na energię;
- miejscowe warunki;
- aktualny stan prawny i możliwości dofinansowania projektu;
- dostępne podzespoły do różnego rodzaju instalacji fotowoltaicznych.
W niektórych przypadkach wystarczy mikroinstalacja na dachu, inne firmy mogą potrzebować dużej, wydajnej farmy fotowoltaicznej. Wydatki nie będą symboliczne, ale perspektywy są bardzo obiecujące. Parę lat na zwrot przy ponad 20-letniej żywotności paneli fotowoltaicznych, większa niezależność, wspieranie walki z zanieczyszczeniami powietrza, lepsza pozycja w rozmach z partnerami biznesowymi, którzy są zobowiązani do składania raportów o śladzie węglowym… Coraz więcej przesłanek wskazuje, że instalacja PV to dla firm optymalne rozwiązanie.
Podobne tematy